Verksamhet & pedagogik

Barn är kompetenta och har en stark inneboende drivkraft att utforska omvärlden. Detta vill vi på Botulvs förskola ta vara på i vår pedagogiska verksamhet. Vi strävar efter att utmana barnens tänkande samt att stimulera deras kreativitet och skapande.

Ställningstagande

Vi har formulerat ett ställningstagande. Vår förskolas ställningstagande visar vad vi pedagoger vill att vår förskola ska stå för, vilken barn-, människo- och kunskapssyn vi har tagit ställning för. Vi har också tillsammans formulerat metoder som hjälper oss att genomföra vårt ställningstagande i praktiken. Metoderna hjälper oss att fatta beslut i vardagen och att organisera vårt arbete. Botulvs förskolas ställningstagande

Delaktighet och inflytande

För att barnen ska få inflytande och delaktighet i verksamheten arbetar vi projekterande, vilket innebär att vi med utgångspunkt från barnens intressen utmanar dem vidare i deras lärande. Vi är nyfikna på barnens aktiviteter, är med i deras lekar, uppmärksammar och deltar i deras utforskande. Barnen är delaktiga i dokumentation och utvärdering. De får till exempel vara med och påverka vad vi presenterar i våra veckobrev i Unikum samt i innehållet i deras egna lärloggar. Varje termin får alla barn göra en trygghetsvandring båden inom- och utomhus. Trygghetsvandringen är en metod för att kartlägga vilka platser som barnen upplever som otrygga och för att identifiera platser där kränkningar kan ske. På förskolan har vi bland annat även ett barnråd, där två barnrepresentanter från varje avdelning träffas och deltar i diskussioner kring utveckling av förskolans verksamhet.

Hållbar utveckling

Vi ger barnen förutsättningar att utveckla kunskap genom att utforska, ställa frågor och samtala om hur de olika val vi gör bidrar till en hållbar utveckling, såväl ekonomisk, social som miljömässig. Vi synliggör också alla människors lika värde och olikhet för barnen på ett positivt sätt. Förskolan innehar Grön Flagg-certifiering i hållbar utveckling från stiftelsen Håll Sverige Rent. Programmet hjälper oss att väcka upptäckarglädje kring olika hållbarhetsfrågor. På förskolan källsorterar vi bland annat tillsammans med barnen, vi använder oss också av återvunnet material eller sådant som vi kan få tag i vår natur, vi samtalar och reflekterar kring olika dilemman inom ämnet och vi arbetar fram problemlösningar för att bidra till hållbar utveckling.

Digitalisering för lärande

Digital kompetens är i grunden en demokratifråga. Vi ger barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Förskolans digitala lärmiljöer kompletterar våra övriga material. Vi har projektorer som vi kan koppla upp mot en dator och en lärplatta för att reflektera tillsammans över till exempel sagor och bilder. Vi använder oss även av olika digitala material för att skapa en digitaliserad lärmiljö; till exempel har vi digitala mikroskop, projektorer, robotar för programmering, dokumentkameror och möjlighet till att utforska och skapa med hjälp av green screen. Genom att arbeta med dessa digitala verktyg skapar vi bland annat möjligheter till att introducera källkritik för barnen.

Uppdaterad:

Andra sidor under: Verksamhet & pedagogik