Verksamheten

På Botulvs språk- och talavdelningar går barnen med resursplats tillsammans med barn med typisk språkutveckling i åldrarna 1-5 år. Här finns förutsättningar för stimulans och träning av tal- och kommunikation på många olika nivåer. På varje språkavdelning finns fyra pedagoger och totalt 15 barn, varav fyra med resursplats. Varje barn med resursplats har en särskilt ansvarig pedagog. Den höga personaltätheten möjliggör mycket vuxenkontakt och individuellt stöd samt mindre grupper. Barnen med resursplats tränar också enskilt med logopeden i intensivperioder, med uppföljning av träningen i vardagsmiljön inne på avdelningen däremellan. Vid behov finns även möjlighet att konsultera psykolog i arbetet.

Språkstimulerande arbetssätt

Pedagogerna jobbar tätt tillsammans med förskolans logoped kring utformning av språkliga aktiviteter och anpassningar för tillgänglighet till en språkutvecklande miljö för alla barn inne på avdelningen. Språklig träning och stimulans ingår på ett lättsamt och lekfullt sätt i alla dagens aktiviteter. Här används också genomgående alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i form av tecken och bilder som stöd till språk- och talutvecklingen och till tydlig struktur som skapar trygghet och underlättar inlärning inom alla utvecklingsområden.

Vi arbetar med alla språkets delar:

• Kommunikation (mimik och kroppsspråk, bilder, symboler, tecken och talade ord, mm)

• Pragmatik (uppmärksamhet, turtagning, ögonkontakt och samspel)

• Ordförråd och meningsbyggnad (både att förstå och att använda)

• Språkljud, ljudmedvetenhet och uttal (bl.a. mha Före Bornholmsmetoden)

• Vi arbetar även med munmotorik vid behov

Uppdaterad: